Lähestymistapasi sisältömarkkinointiin ja hakukoneoptimointiin (SEO) on vuonna 2018 muuttunut strategisemmaksi kuin koskaan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ajattoman sisällön suunnittelu on yksi parhaimmista valteista, joita voit lisätä strategiasi suunnitteluun.
SEO ja positioiden määrittelyyn liittyvät tutkimukset osoittavat, että 1500-2600 sanan pituiset artikkelit päihittävät käytännössä lyhyemmät blogipostaukset.
Mikä sitten on syynä siihen, että ajaton sisältö menestyy niin hyvin? Tätä vastausta voimme vain spekuloida. Voimme kuitenkin todeta, että tekninen SEO ja laatuperusteiset tekijät ovat avainasemassa hakukoneoptimoinnin sijoituksia määritellessä. On myös hyvä pitää mielessä se, että pitkällä tähtäimellä laaditut sisällöt auttavat sinua suhtautumaan sisällöntuotantoon oikealla lähestymistavalla.
Jotta voimme auttaa sinua suunnittelemaan sisältömarkkinoinnin strategiaa parhaalla mahdollisella tavalla tulevaisuutta ajatellen, esittelemme sinulle seuraavaksi viisi keskeistä asiaa SEO:n näkökulmasta katsottuna. Näiden vinkkien avulla voit parantaa sijoitustasi hakukoneissa.
Ajaton sisältö sitouttaa lukijan ja viestittää hakukoneille vahvaa signaalia sisällön laadukkuudesta
Internet on muuttunut merkittävästi viimeisen parin vuosikymmenen aikana. Ensimmäiset sivustot laadittiin pitkälti samalla kaavalla, mutta tämä asia on muuttunut. Jos verrataan internetin suosituimpia sivustoja ja niitä verkkosivuja, joiden näkemisen haluaisi lähinnä unohtaa, ero näistä kahdesta sivutyypistä puhuttaessa on valtava.
Hyvin suunnitellun ja miellyttävän käyttäjäkokemuksen lisäksi laadukas sisältö on erittäin tärkeä elementti. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen osa sisällöstä on suunniteltu erittäin huolella rakentamaan ihmisten mielikuvaa brändistä. Huonolla sisällöllä voi olla päinvastainen vaikutus – se voi jopa vahingoittaa ihmisten mielikuvaa brändistä. Tämän takia sisällöntuottajia kehotetaan panostamaan täysillä sisällön luomiseen ja suunnitteluun, jotta kokonaisuus on mahdollisimman laadukas ja luo lisäarvoa lukijalle.
Lyhyesti sanottuna – sisällön laadulla ja sisällön pituudella on vahva yhteys keskenään. Mitä enemmän ihmiset viettävät aikaa sen parissa, sitä vahvemman signaalin artikkeli viestittää Googlelle laatumittareihin nähden. Esimerkiksi
Lisäksi yksi merkittävimmistä alan tutkimuksista, jossa tutkittiin hakukoneoptimoinnin sijoituksiin vaikuttavia tekijöitä, osoitti, että hakukoneet tutkivat tämänkaltaisia tekijöitä tarkasti ja määrittävät niiden perusteella, mikä sivusto sijoittuu ennen muita.
Netin suurimmat hakukoneet haluavat ennen kaikkea suosia sivustoja, joiden parissa ihmiset viihtyvät. Mikäli suurin osa kävijöistä viettää paljon aikaa useammilla sivuilla, tämä toimii vootteenä siitä, että ihmiset pitävät sivustosta ja antavat painoarvoa sivuston tarjoamalle sisällölle.
Tällaisten tekijöiden takia laadukkaan ja ajattoman sisällön suunnittelu palkitsee sinut erityisesti pitkällä aikavälillä – mitä enemmän saat sitoutettua kävijöitä sivustollesi, sitä paremmille sijoituksille voit päästä Googlessa.
Huolellisesti suunnitellut oppaat voivat olla hyödyksi useammille kohderyhmille
Loogisesti ajateltuna voimme todeta, että pitkät artikkelit antavat enemmän kuin lyhyet blogipostaukset.
Mikäli kirjoitat esimerkiksi oppaan käytetyn auton valitsemisesta, lyhyt blogipostaus voisi sivuttaa monet kriittisimmistä päätöksentekijöistä. Pidempi blogipostaus voi sen sijaan tutkia asiaa hieman tarkemmin monista eri aihealueista katsottuna. Sisältöön käytetty lisäaika ja -vaiva syventävät artikkelin merkityksellisyyttä ja auttavat ihmisiä tekemään fiksumpia päätöksiä. Tämän takia on todella tärkeää kiinnittää erityisesti huomiota artikkelin luomaan lisäarvoon lukijan kannalta ja tutkia sitä kriittisesti.
Tästä näkökulmasta tarkasteltuna on todella tärkeää kiinnittää huomiota aiheiden kattavaan käsittelyyn. Tämän takia kannattaa tähdätä siihen, että mahdollisimman moni ihminen saa vastauksen kysymyksiinsä sisältöä lukiessa. Mikäli onnistut tavoitteessasi, voit ansaita lisää linkkejä ja artikkeliesi jakamista.
Linkkien saaminen auktoriteettia omaavilta sivustoilta on yksi tärkeimmistä signaaleista hakukoneissa sijoittumisen kannalta. Mikäli kirjoitat asioita selkeästi käsittelevää tai konsepteja huolellisesti tutkivaa sisältöä, jonka linkkejä jaetaan jatkuvasti, tulet todennäköisesti sijoittumaan hakukoneissa korkeammalle kuin muut.
Vieläkin tärkeämpää on kiinnittää huomiota siihen, että hyvä maineesi leviää potentiaalisten kohderyhmien keskuudessa. Mikäli esimerkiksi joku haluaa ostaa perinteisen auton edullisesti pienellä budjetilla ja he haluavat lukea käytettyjen autojen vahingoista ja kulumisesta tarkemmin, laadukkaasti toteutettu käytetyn auton osto-opas luo heille merkittävästi lisäarvoa. Tämä sama sisältö puree mitä todennäköisemmin myös heihin, jotka etsivät vain muutamia vuosia käytettyä autoa. Tällä tavalla he voivat saada vinkkejä, millaisiin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Tällä tavalla voimme huomata, että ajaton sisältö saavuttaa laajan lukijakunnan ja luo monipuolisesti arvoa erilaisille lukijakunnille. Tällä tavalla voit päästä hyödyntämään käyttäjien sitoutumista, jakoja sosiaalisessa mediassa ja vilkasta liikennettä.
Pidempi blogipostaus tarjoaa enemmän mahdollisuuksia hakukoneille
Tämä kohta on todella helppo – mitä pidempi blogipostaus, sitä enemmän hakukoneet saavat sitä dataa.
Saat siis käytännössä enemmän mahdollisuuksia upottaa kontekstiin sopivia long-tail keywordeja eli pitkän hännän hakulausekkeita. Tätä kautta voit myös hyödyntää sisäisiä linkkejä ja upottaa sisältöön juuri kontekstiin sopivia ankkuritekstejä.
Tämän lisäksi hakukoneet saavat yhä enemmän tekstiä, johon ne voivat tarttua. Olet saattanut huomata, että hakutulossivujen kuvaukset ovat muuttuneet yhä pidemmiksi. Tämä johtuu käytännössä siitä, että laitteet ovat kehittyneet yhä paremmiksi. Google on myös huomannut, että ihmiset ovat tyytyväisempiä, mitä enemmän heillä on vaihtoehtoja silmiensä edessä ennen linkistä klikkaamista.
Sama ilmiö voidaan hakukoneista puhuttaessa myös huomata hakukoneissa, jotka hyödyntävät yhä useammin niin kutsuttua featured snippet -hakutulosta. Nämä ainutlaatuiset tulokset hyödyntävät tietoa, jonka ne löytävät sisällöstä, korostavat keskeisimpiä asioita tai grafiikoita ja luovat hakutulossivulle kokonaisuuden, joka on sekä mielenkiintoisempi ja graafisesti viehättävämpi kuin tavallinen, tekstiin pohjautuva lopputulos.
Tällaiseen tiivistelmään pääseminen on muuttunut todella merkittäväksi asiaksi, sillä äänihakujen ja mobiililaitteilla tehtyjen hakujen lukumäärä kasvaa jatkuvasti. Kun joku hakee hakukoneista tietoa äänihakua hyödyntämällä, he saattavat usein saada vastaukseksi ainoastaan featured snippet – kohdan tiivistelmän. Tällainen menestys voi siis tuoda merkittävää kilpailuetua muihin sivustoihin nähden.
Käytännössä siis pidemmät julkaisut tarjoavat enemmän ”lihaa” sisällön luiden ympärille hakukoneiden syötäväksi. Tämä nostaa mahdollisuuttasi nousta hakukoneen valitsemaksi verkkosivustoksi oikeaa vastausta etsiessä. Tämä on erittäin tärkeä asia, sillä trendien muuttumisen johdosta kärkisijoille pääseminen on tärkeämpää kuin koskaan aiemmin.
Pitkät tekstit saavat sinut miettimään argumentointia ja rakennetta todella tarkasti – ja tästä syystä lopputulos on parempi
Väitämme, että yli 500 sanan artikkelin kirjoittaminen kehittää sinua kirjoittajana. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että kiinnität enemmän huomiota tekstisi sisältöön.
Pitkiä artikkeleita suunnitellessasi huomaat, että sinun täytyy kiinnittää todella tarkasti huomiota sisältöön ja rakenteeseen. Tämä johtuu ennen kaikkea lukijaystävällisyydestä – kukaan ei halua lukea sekavaa tekstiä, jossa ei ole päätä eikä häntää. Tämän piirteen johdosta huomaat, että näet vaivaa erityisesti seuraavia seikkoja varten:
- Aiheiden väliotsikot paranevat
- Kappaleista tulee lyhyempiä
- Grafiikat ovat miellyttävämpiä
- Käytät enemmän listoja – aivan kuin tässä
- Kiinnität huomiota helppolukuisuuteen ja käytät esimerkiksi sisällysluetteloa
Kaikki nämä seikat johtavat siihen, että kirjoitat laadukkaan 2000-sanaisen blogijulkaisun, jota on helppo lukea. Miellyttävän lukijakokemuksen ansiosta lukeminen on helpompaa ja vaivattomampaa. He, jotka haluavat lukea vain mehukkaimmat pätkät, löytävät ne helposti ja voivat jättää heitä vähemmän kiinnostavat aihepiirit huomioitta.
Saatat myös huomata, että pidemmän tekstin kirjoittaminen edellyttää sinulta hieman enemmän luovuutta. Lisäksi huomaat ajattelevasi aihetta uudesta näkökulmasta, mikä takaa sen, että kirjoitat kiinnostavammasta näkökulmasta. Esimerkiksi suuret tietotekniikkajätit ovat saavuttaneet hienoja lopputuloksia alallaan, kun ne ovat tukeutuneet tarinankerrontaan perinteisten kylmien faktojen sijaan. Tämän lopputuloksen saavuttamiseksi he ovat hyödyntäneet dataa, joka on tukenut heitä optimaalisen lopputuloksen saavuttamiseksi.
Hyödynnä vinkkimme ja paranna sijoitustasi strategiaamme käyttämällä
Olemme koostaneet sinua varten vielä tueksesi listan, jonka perusteella voit luoda laadukasta sisältöä:
- Mieti huolella postauksesi rakennetta, jotta lopputulos on helppolukuinen ja lukijan kannalta miellyttävä.
- Läpikäy erilaisia vaihtoehtoja aiheen käsittelyyn mahdollisimman mielenkiintoisen näkökannan saavuttamiseksi.
- Hyödynnä grafiikkaa, väliotsikoita ja ulkonäöllisiä ratkaisuja silmäystävällistä kokonaisuutta varten.
- Tutki, miten voit strukturoida tietoa ja merkintöjä siten, että hakukoneet voivat indeksoida juttusi paremmin.
- Yritä käsitellä kaikkia sivustosi aiheita mahdollisimman syvällisesti, jotta saat haltuusi mahdollisimman laajan lukijakunnan.
- Luo mahdollisimman mielenkiintoista sisältöä, jotta voit sijoittua paremmin.
- Tutki omaa dataasi ja käytä sitä signaalina siitä, millaista sisältöä lukijakuntasi kiinnostaa ja mitä he mieluiten lukisivat.
- Älä luo sisältöä pelkästään sen takia, että sinun olisi pakko. Luo sisältöä siksi, että haluat tarjota lukijakunnallesi mahdollisimman asiantuntevaa tietoa tietystä aiheesta.
Näiden edellä mainittujen seikkojen lisäksi on hyvä lähestyä sisältöä kuvitellen, että olisit skuuppeja jahtaava toimittaja, julkaisija tai kyseisen alan ammattilainen. Jos voit nähdä vaivaa niin paljon kuin vain voit, lukijakuntasi ja hakukone tulee varmasti huomaamaan asian ja nauttii siitä. Toivottavasti nämä vinkit auttavat sinua tähtäämään parhaimpaan mahdolliseen lopputulokseen!