Mitä vieraskynä tarkoittaa? Entä miten se voi auttaa sinua liiketoimintasi kehittämisessä?

02tammi, 2019

Vierasbloggaus, ”guest blogging” (eng.kiel) voi auttaa sinua saavuttamaan todella monta eri markkinoinnin tavoitetta yhdellä kertaa. Jokaisen yrityksen, joka on kiinnostunut brändinsä, näkyvyytensä, hakukoneoptimoinnin, uskottavuuden ja liidien määrän kasvattamisessa, tulisi kiinnittää huomiota vierasbloggaukseen. Tällä tavalla nämä yhtiöt voivat onnistua tavoitteissaan sisältömarkkinoinnin strategioista puhuttaessa.

Mitä sitten vierasbloggaus oikeastaan tarkoittaa? Kyseessä on tilanne, kun sinä tai joku muu aiheeseen erikoistunut ammattilainen kirjoittaa artikkelin olemassa olevalle ja arvostetulle sivustolle. Mikäli sisältöä julkaistaan tunnetulla ja paljon lukijoita houkuttavalle sivulle, sinun ja yrityksesi nimi nousee tuhansien – ja parhaassa tapauksessa kymmenien tuhansien – potentiaalisten asiakkaiden ja kuluttajien tietoisuuteen. Nouset vaikuttajaksi, jonka ammattitaitoa arvostetaan. Samalla lukijat innostuvat hakemaan tietoa, mitä yrityksesi oikein tarjoaa.

Onnistunut vieraskynä-artikkeli voi kasvattaa hakukoneesta tulevaa orgaanista liikennettä jopa 20 prosentin verran. Sillä on lisäksi hyvä ja positiivinen vaikutus nettisivusi domainin uskottavuuteen – ja tätä asiaa hakukone tutkii myös silloin, kun se päättää, kuka nostetaan ykkössijalle.

Tuot myös yrityksesi nimeä esiin oikeissa yhteyksissä, minkä ansiosta yrityksesi vaikuttaa uskottavammalta ja kokeneemmalta toimijalta. Tällä onkin vahva yhteys tärkeisiin konversioihin.

Olemmeko nyt herättäneet uteliaisuutesi? Hienoa! Jotta voimme auttaa sinut alkuun vieraskynäbloggauksen uskomattomassa maailmassa, olemme avanneet sinulle vaihe vaiheelta tämän prosessin. Näitä vinkkejä hyödyntämällä bloggaat tiesi alasi kuumimpien nimen – ja toivottavasti myös menestykseen.

Vaihe 1: Määrittele vieraskynä-artikkelin tavoitteesi

Kuten aiemmin mainitsimme, vierasbloggaus voi olla hyvin tuloksellista, sillä sen avulla voi saavuttaa useita erilaisia tavoitteita. Näitä seikkoja voivat olla esimerkiksi seuraavat seikat:

1. Liidien hankkiminen
2. SEO-sijoituksen parantaminen
3. Hakukoneista tulevan liikenteen kasvattaminen
4. Brändin tunnettavuuden kasvattaminen
5. Liiketoiminnan näkyvyyden parantaminen
6. Asiantuntija-aseman rakentaminen luottamuksen kasvattamiseksi
7. Tietyn PR-viestin lähettäminen lukijoille

Yksittäinen ja laadukas vieraskynä-artikkeli voi teoriassa tavoittaa kaikki nämä listatut seikat yhdellä iskulla. On kuitenkin hyvä, että määrität yhden tai kahden tekijän sinun päämääriesi joukkoon. Muussa tapauksessa vierasbloggauksesta saattaa puuttua punainen lanka tai siitä tulee liian mainoshenkinen.

Pidäthän mielessä, että ykkösprioriteettisi vierasblogia varten on aina laatu. Tämän päämäärän tavoitteeksi tekstin tulee olla koherentti ja huolellisesti laadittu.

Saatat huomata, että esimerkiksi uuden kampanjan tai tuotteen mainostaminen voi osoittautua haastavaksi, mikäli samalla tarkoituksena on kirjoittaa yleisesti aihepiiristä.

Hyvänä nyrkkisääntönä kannattaa pitää se, että mitä puolueettomampi ja mielipiteisiin perustuva sinun artikkelisi on, sitä vähemmän voit postauksessa viitata omiin palveluihisi. Mikäli kuitenkin tarkoituksena on antaa vinkkejä tai käytännön esimerkkejä yrityksesi näkökulmasta tarkasteltuna, voit luoda lisäarvoa lukijoille ja samalla huomaamattomasti mainostaa oman yrityksesi palveluja vaivihkaa.

Sinun kannattaa myös luoda muita markkinointityökaluja tukemaan vieraspostauksellesi määrittämiä tavoitteita. Mikäli haluat parantaa laskeutumissivustosi konversiota, sinun kannattaa kehittää sivustoasi ennen kuin luot sivuston liikennettä parantavan postauksen. Toinen harkitsemisen arvoinen asia on huolellisesti suunniteltu sisältökalenteri, jossa esiintyvät määrätyt avainsanat. Tämä on hyvä ottaa huomioon ennen vieraspostauksen julkaisemista, mikäli tavoitteenasi on hakukoneoptimointi.

Määritä itsellesi siis päätavoite ja suunnittele, miten blogikirjoituksesi aihe ja rakenne auttavat tämän päämäärän saavuttamisessa. Tämän jälkeen sinun tulee ottaa huomioon myös muut markkinointistrategiat, jotta tavoitteesi on helpompi saavuttaa.

Vaihe 2: Määrittele kohderyhmäsi analysoimalla ostajapersoonia

Ihmiset eivät halua tuottaa pelkästään “loistavaa” sisältöä vain sen takia, että se kuulostaa hyvältä ja sisältää suhteellisen tavallista informaatiota. Kirjoittaminen kirvoittaa ylistyksiä silloin, kun se puhuttelee tiettyä kohderyhmää.

Monet arvostetut instituutiot muistuttavatkin, että kohderyhmä itse päättää, millaista sisältöä se haluaa lukea sekä milloin ja missä ne haluavat tutustua siihen. Tämän takia sinun brändisi tulee olla valmistautunut näihin haasteisiin luomalla oikeanlaista sisältöä, oikeassa kanavassa ja oikeaan aikaan.

Mikäli tarkoituksenasi on luoda hyvin rajatun alan sivustolle vierasblogi, joka tutustuu sisältömarkkinoinnin perusteisiin syvällisesti, julkaisusi ei välttämättä koskaan näe päivänvaloa. Jos kuitenkin haluat kohdistaa blogisi pienyrittäjille, kyseinen julkaisu saattaa vastaanottaa huiman suosion!

Tämä asia pitää hyvin myös paikkansa. Julkaisu, joka esimerkiksi käsittelee hakukoneiden algoritmien toimintaa syvällisimmin. Tällainen teksti voi sekoittaa tavallista lukijaa ja aihepiiri voi tuntua vieraalta, kun taas alan veteraani nyökkäilee innostuneesti innostavalle kirjoituksellesi.

Tietynlaisen kohderyhmä määritteleminen ja heille kirjoittaminen on tämän takia todella tärkeää, jotta heille kohdistetaan oikeanlaista sisältöä ja oikealla sivustolla. Tämä on yksi keskeisimmistä tekijöistä tavoitteellisten tavoitteiden saamiseksi.

Voit määritellä kohderyhmäsi käyttämällä personointia. Hakukoneoptimoinnin ammattilaiset määrittelevät tällaisissa konteksteissa persoonan puolifiktiivisenä henkilönä sinun ideaaliasiakkaastasi. Käytännössä sinun siis täytyy pureutua tarkasti uskollisimpien ja kannattavimpien käyttäytymiseen ja tyytyväisempiin asiakkaisiin.

Esimerkkipersoonien määrittely onnistuu esimerkiksi seuraavien kysymysten kautta:

● Millainen tieto ja millaisia ideoita tämä henkilötyyppi osaa arvostaa?
● Miten tämä asiakasryhmä tarvitsee, jotta he päättävät lukea juuri tällaista sisältöä jonkin muun sisällön sisään?
● Millaista kieltä ja tyyliä he tarvitsevat, jotta he reagoivat positiivisesti?
● Miten he käsittelevät informaatiota tavalliseen kuluttajaan verrattuna? Ovatko he esimerkiksi analyyttisempia vai kaipaavatko he enemmän tavallisia artikkeleita aiheesta?

Näitä kysymyksiä käyttämällä voit kuvitella tyypillisen lukijapersoonan, jolle haluat kirjoittaa. Tämän jälkeen voit päättää haluamasi aiheet ja kirjoitustyylin, jonka avulla saat heidät toimimaan haluamallasi tavalla, jotta saat markkinoinnin tavoitteesi saavutettua.

Vaihe 3: Valitse oikeat julkaisut, joita asiakkaasi lukevat

Päämääränäsi on, että kohderyhmäsi tulee suoraan sivustollesi lukemaan lisää aihepiiristä. Lisäksi sinun on hyvä ottaa myös haltuun ne viestintäkanavat, joita he jo lukevat.

Näiden viestintäkanavien löytämien edellyttää jonkin verran tutkimusta. Sosiaalinen media on loistava apuväline, jota kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Sinun kannattaa hieman vakoilla kohderyhmäsi profiileja ja aktiviteetteja, jotta tiedät, millaisilla sivustoilla he vierailevat säännöllisesti ja millaista sisältöä he haluavat kuluttaa – sekä parhaassa tapauksessa jakaa.

Suosituimpien blogien lukeminen voi myös auttaa sinua hahmottamaan, millaista tyyliä sisällössä käytetään, jotta se uppoaa haluttuun kohdeyleisöön. Anna palaa ja lue näitä julkaisuja kokonaiskuvan saamiseksi. Voit esimerkiksi tallentaa samaa päämäärää tavoittelevan blogin kirjanmerkiksi, jotta voit saada inspiraatiota tulevia vieraskynä-artikkeleita varten. Älä kuitenkaan kopioi heidän tyyliään, ammenna sitä vain omaksi inspiraatioksesi.

Kun olet määritellyt sinulle sopivia kanavia, voit tutustua kyseisen julkaisijan kohderyhmästä kertoviin tietoihin saadaksesi lisätietoa heidän lukijakunnastaan ja yleisestä ideologiasta. Printtijulkaisujen mediakortteihin merkitään yleensä myös esimerkiksi mahdolliset erikoisnumerot, joissa saattaa olla suurempi levikki. Tällainen data auttaa sinua ymmärtämään, milloin mistäkin aiheesta kannattaa kirjoittaa ja milloin on todennäköisempää päästä mukaan julkaisuun – ainakin ostamalla natiiviartikkelipaikka, jos oma artikkeli ei mahdu enää lehteen.

Huolellisen tutkimuksen jälkeen on myös tärkeää tutustua julkaisija antamiin ohjeisiin, jotta erilaiset asiat tulevat huomioiduksi.

Vaihe 4: Ota yhteyttä julkaisijoihin – ja ole vakuuttava

Tämä vaihe on haastava ja sinun tuleekin suhtautua siihen samalla vakavuudella kuin hakisit uutta työtä tai vastuullisempaa asemaa. Suurin osa julkaisijoista vastaanottaa satoja – ellei tuhansia – artikkeliehdotuksia joka kuukausi. He ovat kyllästyneitä kuuntelemaan huonoja ideoita, jotka he jo pitkän kokemuksensa ansiosta bongaavat todella pitkän matkan päästä.

Paras tapa ansaita heidän huomionsa on toimia uniikilla ja luovalla tavalla. Lisäksi on hyvä mennä suoraan asiaan pitkällisen jaarittelun sijaan. Kannattaa myös etukäteen miettiä huolellisesti, että mistä he oikein ovat kiinnostuneita. Tämän takia kannattaa lukea kyseisen sivuston suosituimmat julkaisut. On hyvä vilkaista myös mahdollista informaatiota tulevista julkaisuista, joiden avulla on mahdollista nostaa todennäköisyyttä päästä julkaistavien artikkelien joukkoon.

Kun olet valmis lähestymään haluamaasi julkaisijaa, tarkista vielä kyseisen julkaisijan toimintatavat huolellisesti. Tämän jälkeen voit ottaa heihin heidän suosimaansa viestintävälinettä käyttäen. Tässä kohtaa on tärkeää olla hyvin luova ja erottua muista. Esimerkiksi sähköpostin luova otsikko, jossa kiusoitellaan vienosti lukijaa omasta aiheestasi, on erinomainen vaihtoehto.

Itse viestin sisällössä kannattaa keskittymä mahdollisimman paljon siihen, miten artikkelisi luo lisäarvoa lukijalle sekä itse julkaisulle sekä miksi julkaisijan kannattaa lukea sitä. Pysy aiheessa ja tuo rohkeasti esiin myös tähän astisia meriittejäsi – nyt kannattaa ottaa kaikki panokset kehiin.

Muista myös olla napakka! Julkaisijat saavat todella paljon yhteydenottoja, joten heillä ei ole aikaa tällaiseen. Mikäli pystyt perustelemaan yhdessä tai kahdessa kappaleessa sen, miten artikkelisi on ainutlaatuinen, sinulla on parempi mahdollisuus tulla kuulluksi ja herättää julkaisijan kiinnostus.

Vaihe 5: Käy huolellisesti läpi blogisi, nettisivustosi sekä muut markkinointikanavasi ennen vieraskynä-kirjoituksen julkaisua

Tämä seuraava – ja tässä kohtaa viimeinen – vaihe on luoda artikkeli, joka vastaa niin hyvin ehdotustasi kuin mahdollista. Suhtaudu julkaisijan palautteeseen erittäin vakavasti. He tietävät tasan tarkkaan, mitä heidän kohderyhmänsä haluaa lukea. Tämä tarkoittaa myös sitä, että artikkeliasi ei julkaista, mikäli se ei vastaa heidän tarkasti määrittelemiään kriteereitä.

Artikkelin kirjoittaminen ei suinkaan ole ainut juttu, joka sinun tulee tehdä ennen sen julkaisemista. Sinun tarvitsee myös kiinnittää huomiota muihinkin markkinointikanaviisi, jotta ne tukevat artikkelin julkaisemista. Esimerkiksi sosiaalisen median käyttäjätilien tulee näyttää ammattimaiselta sekä vastata mielikuvaa, joka artikkelistasi syntyy.

Pidä myös mielessä se, että Facebookin käyttämät algoritmit suosivat uusia julkaisuja kaiken muun materiaalin kustannuksella. Tämä perustuu salaman vauhdilla käyvään käyttäjäympäristöön, jossa vain nopeat elävät.

Saatat myös itse todeta, että sisältökalenterin luominen voi olla hyvä ratkaisu. Tällä tavalla voit käsitellä yrityksesi blogissa aiheita, jotka sopivat toisiinsa ja käsittelevät samantyylisiä aihepiirejä. Tämä on hyvä huomioida myös vieraspostausta silmällä pitäen. Tämä herättää varmasti myös lukijoidesi mielenkiintoa – mikä johtaa samalla myös korkeampaan konversioasteeseen.

Kun projekti on lähtenyt pyörimään, voit halutessasi laajentaa myös muiden julkaisujen pariin – esimerkiksi e-kirjat ja perinteiset kirjat, jotka pureutuvat käsittelemiisi aihepiireisin syvemmin, voivat olla todella hyviä ratkaisuja. Esimerkiksi case-tutkimukset ja käytännön esimerkit toimivat useimmiten todella hyvin.

Vaihtoehtoisesti voit kosiskella lukijakuntaasi erikoistarjouksella, joka liittyy aiheeseesi. Esimerkiksi verkkokauppojen käyttöliittymiä käsittelevä artikkeli voi sisältää artikkelin lopussa linkin, josta voi esimerkiksi lunastaa itselleen lyhyen kokeilujakson.

Valmistelu on siis keskeisessä asemassa kaikissa näissä vaiheissa – ja ennen kaikkea silloin, kun artikkelisi julkaiseminen jo häämöttää. Haluat varmasti ottaa kaikki tehot irti optimaalisen hyödyn saamiseksi! Paljon onnea matkaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *